Δορυφόρος made in Lesvos

caromenippus-team-20100317
Εχει όλα τα βασικά συστήµατα ενός κανονικού δορυφόρου. Εκτοξεύθηκε τον περασµένο Αύγουστο µε υπερηχητικό πύραυλο σε ύψος 1.000 µέτρων και στη συνέχεια κατέβηκε στη Γη µε τη βοήθεια αλεξίπτωτου. Κι όµως, ο συγκεκριµένος δορυφόρος έχει διαστάσεις ενός αναψυκτικού και βάρος 350 γραµµαρίων. Κατασκευαστής του δεν είναι η NASA αλλά 10 µαθητές του 3ου Λυκείου Μυτιλήνης.


Μέσα σε πέντε µέρες – τόσο χρόνο είχαν µέχρι να λήξει η προθεσµία υποβολής αιτήσεων στον Ευρωπαϊκό Οργανισµό ∆ιαστήµατος (ESA) – οι µαθητές αλλά και ο καθηγητής Φυσικής του σχολείου, Γιώργος Κοντέλλης, κατάφεραν να φτιάξουν το προσχέδιο για τον «Ικαροµένιππο», τον εκπαιδευτικό δορυφόρο. Για δύο ώρες µετά το τέλος του µαθήµατος η νεανική οµάδα… ροµποτικής δούλευε µε πυρετώδεις ρυθµούς, προκειµένου να είναι έτοιµος ο µικρών διαστάσεων δορυφόρος. Επρεπε, άλλωστε, να κάνουν τον µικροεπεξεργαστή, την πλακέτα αισθητήρων, τον ποµπό και το GPS, τα βασικά, δηλαδή, συστήµατα του δορυφόρου, να δουλέψουν. Τελικά, η εκτόξευση έγινε µε επιτυχία στη Νορβηγία, πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο, και ο «Ικαροµένιππος» κατάφερε να προσγειωθεί, έχοντας φέρει πίσω στους νεαρούς ερευνητές τα δεδοµένα που κατέγραψε.
«Κατά τη διάρκεια της καθόδου, λοιπόν, κατέγραψε πληροφορίες για την ατµοσφαιρική πίεση, τη θερµοκρασία του αέρα αλλά και το στίγµα του δορυφόρου – πληροφορίες που µελέτησαν και ανέλυσαν τα παιδιά στο κέντρο εδάφους που είχε στηθεί», λέει στα «ΝΕΑ» ο Γιώργος Κοντέλλης.
Ο Γιώργος Κοντέλλης,  καθηγητής Φυσικής στο  3ο Λύκειο Μυτιλήνης,  µαζί µε 10 µαθητές  του έφτιαξαν τον  «Ικαροµένιππο»

Ο «Ικαροµένιππος» δεν κατάφερε µόνο να κάνει µία επιτυχηµένη εκτόξευση πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο αλλά και να διακριθεί στον φετινό Πανελλήνιο ∆ιαγωνισµό Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών της Microsoft. Μάλιστα, µαζί µε άλλα δύο εκπαιδευτικά πρότζεκτ θα εκπροσωπήσουν αυτήν τη βδοµάδα την Ελλάδα στον πανευρωπαϊκό διαγωνισµό στη Μόσχα. Η ανάδειξη καινοτόµων µεθόδων διδασκαλίας µε τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών, όπως είναι και ο εκπαιδευτικός δορυφόρος του 3ου Λυκείου της Μυτιλήνης, βρέθηκαν στο επίκεντρο του 1ου Φόρουµ Πρωτοπόρου Εκπαίδευσης µε θέµα «Καινοτοµία στην Εκπαίδευση: Ο ρόλος των Νέων Τεχνολογιών» που διοργάνωσε η Microsoft το Σάββατο.
«Πιστεύουµε ότι η εποικοδοµητική αξιοποίηση της τεχνολογίας µπορεί πραγµατικά να συµβάλει στην αναβάθµιση της ποιότητας τηςεκπαίδευσης και αυτό διαπιστώνουµε κάθε χρόνο, βλέποντας ιδιαίτερα αξιόλογες προσπάθειες ελλήνων εκπαιδευτικών σε αυτόν τον τοµέα», τόνισε οδιευθύνων σύµβουλος της Microsoft Ελλάς, Ernst – Jan Stigter. Σηµειώνεται πως ο ∆ιαγωνισµός Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών πραγµατοποιείται στη χώρα µας από το 2004, µε περίπου 120 συµµετοχές κάθε χρόνο. Μάλιστα, το 30% των συµµετεχόντων εκπαιδευτικών είναι από σχολεία της Αττικής, ενώ δυναµικό «παρών» δίνουν κάθε χρόνο τα σχολεία της περιφέρειας. Οπως επεσήµανε η Ελενα Ζαγλαρίδου, υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραµµάτων της Microsoft Ελλάς, στόχος της εταιρείας είναι να βοηθηθούν µαθητές και εκπαιδευτικοί µέσα από την εξάπλωση νέων τεχνολογικών δράσεων.

Οι τηλεδιασκέψεις και το «ράλι» της µάθησης
Είναι η πιο πολυπληθής οµάδα εκπαιδευτικών που βραβεύθηκε φέτος: 12 δάσκαλοι από πέντε σχολεία της Κρήτης, της Αίγινας και της Αθήνας (1ο ∆ηµοτικό Αίγινας, 3ο ∆ηµοτικό Κισσάµου, ∆ηµοτικό Σχολείο ∆ιοικητικής Μέριµνας Ναυτικού Ναυστάθµου Κρήτης, 7ο ∆ηµοτικό Παλαιού Φαλήρου, ∆ηµοτικό Σχολείο Λεοντείου Λυκείου Πατησίων)  κατάφεραν να µειώσουν τις αποστάσεις και να ενθαρρύνουν τα παιδιά του δηµοτικού να συνεργαστούν µε συνοµηλίκους τους χιλιόµετρα µακριά.
Κι αυτό έγινε µέσα από ένα πρόγραµµαδιαδραστικών τηλεδιασκέψεων. «Μαθητές που προέρχονται από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και πολιτισµικά περιβάλλοντα κλήθηκαν να συνεργαστούν, να ανταλλάξουν απόψεις και εµπειρίες και να δηµιουργήσουν παρουσιάσεις», λέει η Ευαγγελία Μανούσου από το 7ο ∆ηµοτικό Παλαιού Φαλήρου, η οποία µαζί µε τον συνάδερφό της από το ∆ηµοτικό Σχολείο του Λεοντείου Λυκείου Πατησίων Γιώργο Φιλιππούση θα εκπροσωπήσουν τη 12µελή οµάδα στη Μόσχα.
Με τη γνώση στο… τιµόνι. Πόσο διασκεδαστικό θα ήταν αν µπορούσαν οι µαθητές να τρέχουν ράλι στον υπολογιστή, απαντώντας, όµως, σωστά στις ερωτήσεις του εκπαιδευτικού; Την απάντηση δίνουν µαθητές του Επαγγελµατικού Λυκείου Λιβαδειάς, οι οποίοι µαζί µε τον καθηγητή τους κατασκεύασαν ένα διαδραστικό παιχνίδι µε εικονικά τηλεκατευθυνόµενα οχήµατα. «Με αυτόν τον τρόπο στόχος µας ήταν να ενισχύσουµε το ενδιαφέρον των µαθητών µέσα στην τάξη και το εντυπωσιακό είναι ότι το συγκεκριµένο παιχνίδι µπορεί να χρησιµοποιηθεί σε όλα τα µαθήµατα και όλες τις εκπαιδευτικές βαθµίδες», εξηγεί ο καθηγητής του σχολείου Κωνσταντίνος Καλοβρέκτης.